Shopping All the Way to the Woods gir en fascinerende innsikt i den lønnsomme paradoksen ved den amerikanske utendørserfaringen: besøket til naturen fordrer først en shoppingrunde. Ironisk nok forutsetter ethvert opphold i naturen et besøk til en butikk for friluftsutstyr eller en cykling gjennom nettbutikker. Dette er ironien ved den amerikanske utendørserfaringen: å utforske vill natur, som tilsynelatende er uberørt av kapitalismen, forutsetter først en shoppingopplevelse. Med forbrukere som årlig bruker milliarder av dollar på klær og utstyr i sin jakt på naturopplevelser, har den amerikanske utendørssektoren vokst fra en liten gruppe av forhandlere til en industri som bidrar med mer enn 2 prosent av nasjonens økonomiske produksjon i løpet av de siste 150 årene. Rachel S. Gross påpeker at denne suksessen ikke bare har vært avhengig av å lage funksjonelt utstyr, men også av å selge en autentisk, antikommersiell utendørs identitet. Med andre ord, shopping for skogen handlet også om å være – eller bli – den rette typen person. Gjennom sin undersøkelse av utendørskulturen viser Gross hvordan utendørskulturen er en kommersiell kultur.