Hva har spising med estetisk smak å gjøre? Mens de fleste beretninger om estetisk historie unngår de gustatoriske aspektene ved smak, omformer denne boken den tradisjonelle historien for å avdekke den grunnleggende og dramatiske spenningen mellom appetitt og estetikk som ligger i kjernen av den britiske litterære tradisjonen. Fra Milton og videre gjennom romantikken, tjener metaforen om smak til å mekle mellom estetisk vurdering og konsumisme, gusto og snobbisme, gastronomer og grådige, vampyrer og vegetarianere, samt filosofien og fysiologien rundt mat. Forfatteren presenterer en teori om smak basert på Miltons modell av mennesket som forbruker (og fordøyer) mat, ord og andre varer – en forbruker hvis smakfulle, subliminale selv forblir hjemsøkt av sin egen kroppslighet. Ved å radikalt lese Wordsworths sultne sinn, Lambs gastronomiske essays, Byrons kannibaler og andre avvikende spisere, samt Kantian kvalme, plasserer Taste romantikken som en periode som naturlig så fremveksten av restauranter og gleder ved måltidene.