Mark Rothkos klassiske verk om kunstnerisk praksis, idealer og filosofi, nå med en utvidet introduksjon og et etterord av Makoto Fujimura. Dette eksepsjonelle manuskriptet av Rothko, som ble lagret i et lager i New York City i mange år etter kunstnerens død, ble publisert til stor anerkjennelse i 2004. Trolig skrevet i 1940 eller 1941, inneholder det Rothkos tanker om den moderne kunstverden, kunsthistorie, myter, skjønnhet, utfordringene ved å være kunstner i samfunnet, og den sanne naturen av 'amerikansk kunst'. I sin introduksjon, illustrert med eksempler fra Rothkos arbeid og sider fra manuskriptet, beskriver kunstnerens sønn, Christopher Rothko, oppdagelsen av manuskriptet og den fascinerende prosessen bak den første publikasjonen. Denne utgaven inkluderer også en diskusjon om Rothkos 'Scribble Book' (1932) og hans notater om undervisning i kunst for barn, som har fått fornyet akademisk oppmerksomhet de siste årene, og gir viktige innblikk i utviklingen av Rothkos pedagogiske tanker.