Selv om kunsten ofte anses for å være mer perifert knyttet til utdanning enn til dens kjerne, påpeker Elliot Eisner i denne fascinerende boken at kunsten har en overraskende viktig rolle i utviklingen av komplekse og subtile aspekter av sinnet. Eisner utforsker hvordan ulike former for tenkning kan vekkes, utvikles og finpusses gjennom kunstneriske uttrykk. Han argumenterer for at disse tenkemåtene er langt mer nyttige i møte med de uklarheter og usikkerheter som preger hverdagen, sammenlignet med de formelt strukturerte læreplanene som benyttes i dagens skoler. Med et rikt utvalg av eksempler beskriver Eisner forskjellige tilnærminger til kunstundervisning, og fremhever de fordelene hver tilnærming har når de undervises på en god måte. Han tar også for seg utfordrende problemstillinger knyttet til vurdering av prestasjoner innen kunsten. Kanskje viktigst av alt, presenterer Eisner et nytt og utradisjonelt perspektiv på hva kunsten kan bidra med i utdanningen, som gir en ny visjon for både dens mål og metoder.