I 1450 var det svært få engelskmenn eller kvinner som hadde personlig kjennskap til bøker; innen 1850 var derimot flertallet av befolkningen daglig i kontakt med bøker, magasiner eller aviser. Denne boken utforsker historien bak denne grunnleggende transformasjonen, fra trykkekunstens ankomst til dampens inntog. James Raven presenterer en livlig og original fremstilling av den engelske bokhandelen, samt trykkerne, bokhandlerne og entreprenørene som bidro til dens utvikling. Ved å se på trykk- og bokkultur gjennom næringslivets linse, tilbyr Raven en ny tolkning av litteraturens og den litterære handels opphav i England. Han trekker på omfattende arkivkilder for å rekonstruere både suksesser og nederlag blant de involverte i bokhandelen – et galleri av helter og heltinner, skurker og slyngler. Gjennom banebrytende undersøkelser av forsømte aspekter ved bokhandelens historie, reviderer Raven grundig vår forståelse av den massive populariseringen av bøker og den dramatiske ekspansjonen av deres markeder.