Før 11. september 2001 var visjoner om ødeleggelsen av New York City en del av den amerikanske kollektive fantasien. Fra 1800-tallets malerier som fremstilte branner som raste gjennom byen, til scener fra filmen 'Deep Impact' fra 1998, hvor Manhattan blir slukt av en gigantisk bølge, har bilder av byens undergang vært både mangfoldige og utbredte. Men hva ligger bak denne fasinasjonen med ødeleggelse av New York? Hva betyr disse fantasiene om utslettelse som har funnet sted i nesten all litteratur og kunst over tid? Denne boken er den første som undersøker 200 års forestillinger om katastrofer som har rammet New York, og gir et kritisk historisk perspektiv for vår forståelse av hendelsene som skjedde 11. september 2001. Max Page analyserer destruksjonsfantasier skapt av amerikanske forfattere og billedskapere gjennom ulike faser av New Yorks utvikling. Disse bildene, som finnes i medier som aviser, filmer, romaner, malerier og dataprogramvare, har vært bekymrende men samtidig uavbrutt populære. Side for side tar Page oss med inn i en verden av dystopiske drømmer og gir oss innsikt i hvordan det amerikanske samfunnet har tenkt på sin mest ikoniske by.