Boken 'The Women of Atelier 17' gir en viktig og tidsaktuell gjennomgang av det eksperimentelle trykkeriet Atelier 17 i New York, med spesielt fokus på kvinnene hvis arbeid utfordret kjønnsnormene gjennom nyskapende estetiske former og teknikker. Forfatteren Christina Weyl tar leserne med inn i dette banebrytende miljøet, der kvinner i 1940- og 1950-årene bidro til å fremme både modernismen og feminismen. I boken gir Weyl en grundig analyse av åtte fremtredende kunstnere: Louise Bourgeois, Minna Citron, Worden Day, Dorothy Dehner, Sue Fuller, Alice Trumbull Mason, Louise Nevelson og Anne Ryan. Disse kunstnerne var pionerer som bøyde de tekniske reglene for trykkprosessene, og åpnet dermed opp for nye estetiske uttrykk med sine etchings, graveringer og tresnitt. Weyl avdekker hvordan Atelier 17 fungerte som et sjeldent likestilt laboratorium for revolusjonering av trykkteknikk, stil og størrelse, og hvordan det muliggjorde en engasjement for modernistiske stilarter blant kvinnelige kunstnere. Dette fellesskapet skapte en plattform for ekstraordinære prestasjoner som hadde en betydelig innvirkning på etterkrigsskulptur, fiberkunst, neo-Dadaisme og Pattern and Decoration-bevegelsen.