I løpet av sitt siste tiår skapte Anthony van Dyck (1599–1641) et grafisk prosjekt som revolusjonerte portrettkunsten. I en serie senere kjent som Iconography, skildret han kunstnere side om side med konger, hoffmenn og diplomater, noe som var en radikal avvik fra tidligere konvensjoner. Van Dyck fokuserte også på de ansiktslige trekkene ved sine modeller, ofte uten de symbolske kostymene eller rekvisittene som tradisjonelt preget portretter. Denne katalogen gir en grundig fremstilling av omtrent 60 verk av Van Dyck samt andre samtidige kunstnere, spesielt Rembrandt, og utforsker den betydelige innflytelsen van Dyck har hatt gjennom århundrene. Boken fremhever ikke bare portretter fra 1600-tallet i ulike medier, men også portrettgrafikk av en rekke kunstnere fra 1500- til 1900-tallet, inkludert Albrecht Dürer, Hendrick Goltzius, Francisco de Goya, Edgar Degas og Jim Dine. Publikasjonen demonstrerer tydelig det uutslettelige inntrykket Van Dyck har etterlatt seg i sjangeren.