Mellom 1960 og 2000 blomstret opera-piracy, den ulovlige praksisen med å ta opp live operaforestillingene i operahusene. Denne fenomenale tilstanden ga oss en uvurderlig skatt av dokumentasjon av berømte stemmer, slik de hørtes ut i virkeligheten, uten endringer fra lydstudioene. Forfatteren, en erfaren guide for operaentusiaster, belyser hva man bør lytte etter i en sangers stemme og prestasjon. Han analyserer utøverens særegne sangegenskaper i ulike roller, og han tar også opp noen av deres svakheter. I tillegg går han inn på spesifikke forestillinger av disse rollene. Ulovlige opptak gir til og med muligheten til å sammenligne en stjernes tolkninger av en bestemt rolle fra tirsdag til torsdag, samtidig som man kan se forholdet til kommersielle opptak av samme rolle. Boken inneholder inngående tekniske diskusjoner om sangferdighetene og innspillingshistorien til stjerner som Magda Olivera, Leyla Gencer, Leonie Rysanek, Faith Esham, Beverly Hoch og Ashley Putnam.