YouTube av Jean (University of Technology Brisbane Australia) Burgess, Joshua (Slalom Consulting LLC Seattle WA) Green
Produktbeskrivelse
Siden YouTube ble lansert som en nettside for enkel videodeling i 2005, har plattformen utviklet seg til å bli en av verdens mest innflytelsesrike digitale medier. Denne boken, først utgitt i 2009 da YouTube bare var fire år gammelt, var den første til å systematisk undersøke plattformens kulturelle innvirkninger og politiske implikasjoner. Forfatterne belyser de interessante spenningene mellom det amatørmessige fellesskapets retorikk og kommersielle medielogikker som har preget plattformen. Siden den gang har YouTube vokst i omfang og modnet som selskap. Dets forretningsmodell er nå bygget på å samordne interessene og hente ut verdi fra innholdsskaperne, publikum, annonsørene og mediepartnerne i et kommersielt miljø hvor YouTube konkurrerer med andre sterke sosiale medier og strømmetjenester. Samtidig har YouTubes mangfoldige samfunn av innholdsskapere, som har utviklet plattformens mest karakteristiske kulturelle former og sjangre, sterke synspunkter og interesser. Boken bevarer den opprinnelige utgave sin grundige analyse av disse dynamikkene.