I boken "You’ve Been Played" tar spilldesigner Adrian Hon et hardtslående oppgjør med hvordan spill og gamifisering benyttes som instrumenter for utnyttelse i vår moderne verden. Vi ser ofte at arbeidsmiljøer, som lagerarbeidere, må pakke bokser mens de konkurrerer med kolleger i virtuelle spill for belønninger; de som ikke klarer å prestere, risikerer å miste jobben. På samme måte opplever Uber-sjåfører press om å fullføre utfordringer for å maksimere inntjeningen, mens myndighetene i Kina vurderer innbyggernes atferd gjennom poengsystemer. I tillegg tvinger mobilspill oss til å bruke penger på in-app kjøp ved å lage kunstige prestasjoner. Poeng, merker og ranglister infiltrerer alle aspekter av vårt daglige liv, og i "You’ve Been Played" avdekker Adrian Hon hvordan selskaper, utdanningsinstitusjoner og regjeringer benytter seg av disse mekanismene for økonomisk vinning og kontroll. Boken fungerer også som en hardtslående kritikk av en teknologidrevet kultur som forsøker å overbevise oss om at lidelse er underholdning, og er en oppfordring til handling for alle som ønsker å bevare sin egen verdighet og autonomi.