I lys av Fagfornyelsen 2020 blir kravene til yrkesretting av fellesfagene stadig mer presise, noe som krever et enda tettere samarbeid mellom fellesfaglærere og yrkesfaglærere. I dette heftet utforskes sentrale spørsmål som hva yrkesretting innebærer, hvilke elementer som skal yrkesretteres, hvorfor det er viktig å innføre yrkesretting, og ikke minst hvordan dette kan gjennomføres i praksis. Elevenes opplevelse av mangel på sammenheng mellom de fellesfaglige emnene i videregående skole og deres fremtidige yrkesvalg har blitt identifisert som en kritisk faktor bak det høye frafallet i skolen. Regjeringen har derfor lansert en økt satsing på relevans og yrkesretting i fellesfagene for å motvirke dette. Dette heftet gir lærerene verktøy og en rekke praktiske eksempler på hvordan de kan integrere yrkesretting i fellesfagene, uavhengig av utdanningsprogram. Heftet dekker en rekke relevante temaer, inkludert strategier for å skape relevans, implementeringen av yrkesretting i den daglige undervisningen, og hvordan læreplanene kan tilpasses for å fremme yrkesretting. I tillegg fremhever det betydningen av lokalsamfunnet som en bred læringsarena og gir forslag til et årshjul for yrkesretting som kan være til hjelp for lærere i planleggingen av undervisningen.