Denne biografien om komponisten Jacques Offenbach fungerer også som en sosial og kulturell historiebeskrivelse av det andre imperiet i Paris. Siegfried Kracauers verk, først publisert på tysk i 1937 og oversatt til engelsk året etter, benytter livet og arbeidet til Offenbach som et fokus for en omfattende og dypgående framstilling av Paris i denne perioden. Offenbachs svært populære operetter har lenge blitt ansett som en del av den historiske glemselen og flukt fra virkeligheten som preget Paris etter 1848. Kracauer argumenterer imidlertid for at Offenbachs produksjoner må forstås som mer enn bare glitrende distraksjoner. De fantasifulle verdener i operetter som 'La Belle Helene' ble en del av den uvirkelige festningen som var Napoleon IIIs keiserlige maske, samtidig som de gjorde narr av pomp og pretensjoner som var knyttet til maktapparatet. I tillegg er Offenbachs drømmeriker gjennomsyret av en utopisk dimensjon som beriker hans verk og gir dem dybde og mening i en tid preget av usikkerhet.