Erwin Panofskys verk, "Perspective as Symbolic Form", er en av de mest betydningsfulle tekstene innen moderne intellektuell historie. Denne legendariske boken har i flere tiår formet diskusjoner om perspektiv innen kunsthistorie og filosofi. Nå, endelig tilgjengelig på engelsk, står den som et enestående eksempel på Panofskys tidlige metoder, som plasserte ham i skjæringspunktet mellom teorier om kunnskap og kulturell forandring. I denne boken trekker Panofsky fra en omfattende kunnskapsbase som spenner over antikkens filosofi, teologi, vitenskap, optikk samt kunsthistorie, og gir en type 'arkeologi' av vestlig representasjon som går langt utover hva tradisjonelle kunsthistoriske studier dekker. Perspektiv, i Panofskys fremstilling, blir en sentral komponent av en vestlig 'vilje til form', hvor han uttrykker et skjema som sammenkobler sosiale, kognitive, psykologiske og tekniske praksiser i en gitt kultur i harmoniske og integrerte helheter. Dette gir en dypere forståelse av hvordan hver historisk kultur eller epoke opplever og representerer sin virkelighet.