I den reviderte utgaven av sitt banebrytende verk, "The Invention of Athens", undersøker Nicole Loraux retorikken, politikken og ideologien bak begravelsestaler i det antikke Hellas. Boken argumenterer for at disse talene ikke bare var uttrykk for sorg, men også en feiring av byen Athen og de athenske borgerne. Hvordan relaterer begravelsestalen seg til demokratiet i det antikke Hellas? Hvordan ble døden til en enkelt borger-soldat en anledning til å hylle byen Athen? Loraux utforsker ulike former for retorikk og politikk hos talere som Thukydides, Gorgias, Lysias, Demosthenes og Platon. Hun påviser at seremonien for offentlig begravelse begynte rundt 508-460 f.Kr. og at institusjonen for begravelsestaler utviklet seg parallelt med den athenske demokratiet. Talen er ikke bare et religiøst fenomen, men en sekulær litterær sjanger med etablerte retoriske effekter. Begravelsetalen er uløselig knyttet til epainos, altså hyllesten av byen, snarere enn til en ritualisert sorg over de døde, slik det ofte antas. Bokens fokus på begravelsestaler avdekker en viktig del av den athenske demokratiets kulturhistorie.